| V roce 2005 jsem zprovoznil pneumatické otvírání dveří z autobusu 706 RTO - realizace měla dlouhou historii. Splnil jsem si dávné přání z
předškolního dětství, kdy mne fascinovalo otvírání "dveří na pšššt". Zhruba v roce 1975 jsem objevil vrak autobusu, který stál na kraji louky u lesa nedaleko Vrhavče. Dveře jsem odmontoval a odnesl domů. Několik let poté jsem dveře opravil. Opálil jsem barvu, ze
štětin smetáku jsem vyrobil kartáče na spodní straně dveří.
Gumy do oken jsem koupil na vrakovišti v Plzni (dnes
firma Walter ). |
| Nechal jsem vyrobit skla. Dveře dostaly nový nátěr. Ušil jsem
z koženky utěsnění jednotlivých křídel z vnitřní strany. Při stavbě
sklepu pod autobusem RND v roce 1980 jsem do dveřního otvoru zabudoval rám z
úhelníků 60x60x5, který jsem navrhl jako zárubně budoucích pneumatických dveří. V
roce 1999 jsem opravil na uschovaných dveřích lak a umístil je do rámu. |
| V roce 2001 jsem nedaleko Strašic objevil vrak autobusu 706
RTO s pístem na otvírání dveří. S majitelem autobusu jsem si domluvil
odmontování pístu. V roce 2003 jsem vyměnil těsnění ve ventilu pístu, píst jsem
opravil, seřídil a vyzkoušel. |
| V roce 2005 jsem zakoupil kompresor s tlakovou
nádobou, namontoval píst nad dveře a zapojil rozvod vzduchu a elektřiny. Ventil
spíná cívka 24V. Napětí je získávané z trafa. |
| Dveře se ovládají historickými vypínači. Venkovní
vypínače jsou umístěné v krabičce, která má přední stranu chráněnou proti
dešti
plexisklem. Hlavní vypínač ovládá stykač, který spíná přívod do kompresoru a trafa 24V. Druhý vypínač ovládá dveře, třetí rozsvěcuje osvětlení nad dveřmi
-
originální lampičku z 706 RTO. |
| Zásoba vzduchu v tlakové nádobě stačí na šest otevření a
zavření. Pak kompresor zapne a musí se čekat až se vzduch stlačí. Přítelkyně
výstižně komentuje nedostatek pneumatického otvírání:
"Tolik kraválu pro jedno otevření dveří!" |